יום חמישי, 8 במרץ 2012

שער רביעי : מסורת משפחתית



אפשרות ראשונה : סיפורו של חפץ 
גלגולו של חפץ

" בין העולים החדשים לכפר שעועית, היו גם הדודה יוספינה ואחייניתה עמליה, בת התשע. לכל העולים הוכנו דירות מראש, אבל הדודה יוספינה לא יכלה להיכנס אף לאחת מהן בשל החפצים הרבים שהביאה עמה. לפי כך, פינה לה וועד הכפר את האסם הישן. יום שלם כרעו עמליה ודודתה על ברכיהן וקרצפו את רצפת הבטון, ואז יכלה הדודה יוספינה להכניס לשם את חפציה; מיחם תה ענק, נול אריגה שיצא מכלל שימוש, מכונת תפירה מדגם ישן, שידה עתיקה מכורסמת מעט, כדי חרס ששימשו לפני שנים רבות, לכיבוש מלפפונים, צנצנות זכוכית מלאות תבלינים, שעון מטוטלת שספרותיו דהו, תיבת עץ גדושת מכתבים, שק יוטה צבעוני, שבו שמרה הדודה יוספינה את הבולים הישנים שלה, מערכת כוסות לקפה שנשתמרה מסבתה, גלילי - בד מלמלה שיצאו מן האופנה לפני חמישים שנה, כינור בלי מיתרים, שולחן עץ אדר שרגליו מסולסלות, מקל טיולים שאבי אביה גילף, ארבעה דובוני - עץ קטנים שהביאה דודתה ממרחצאות בדן-בדן, ועוד הרבה הרבה חפצים.הדודה יוספינה פשוט לא השליכה חפץ כלשהו מימיה."
מתוך: דודה יוספינה נשארת באסם/ נורית זרחי


כמעט בכל משפחה אפשר למצוא חפצים ישנים או עתיקים, שנשארו מדור קודם. ישנם חפצים אשר יוקרם טמון בעובדת היותו מזכרת מאדם אהוב.
חפצים כאלו, קשה להעריך בכסף, אבל ערכם הרגשי רב מאוד.

ý     אספו מבני משפחתכם חפצים שנשמרו אצלם מן העבר, כגון: פמוטים, אריג רקום ביד, כלי ישן, תכשיט, כלי נגינה, בגד מאירוע מיוחד, בובה שנשמרה מדור קודם, מדליה, סיכה , ספר וכדומה.
         כמעט כל דבר שנישמר במשפחה שנים רבות, נושא עמו זיכרון כלשהו.        
        
ý     בקשו מהוריכם ומקרוביכם, לספר לכם על חפץ שירשו מדור קודם. שאלו אותם שאלות העשויות לשפוך אור על גלגוליו של החפץ ובעקבות כך, גם על תולדות המשפחה.   
בדף הבא תמצאו שאלות לדוגמא.
      

שאלות לדוגמא:       

ü      מתי וממי קיבלו את החפץ?
ü      היכן היו כשקיבלו אותו?
ü      באילו נסיבות קיבלו את החפץ?
ü      במשך כמה דורות נמצא החפץ במשפחה?
ü      כיצד הגיע לראשונה לידי המשפחה וע"י מי? 
ü      למה נועד חפץ זה?
ü      כיצד נשמר החפץ לאורך השנים?
ü      מה ניתן ללמוד ממנו על העבר?
ü      האם יש לו ערך רגשי עבורך? אם כן, מדוע?
ü      האם לדעתך, הוא מסמל דבר מסויים במשפחה?
ü      מה לדעתך, יקרה לחפץ הזה בעתיד?

הוסיפו לרשימה שאלות נוספות עלפי הצורך.

ý     רישמו את סיפורו של החפץ, על-פי התשובות וצרפו צילום או ציור שלו.

 אפשרות שנייה:  סיפורים משפחתיים 

סיפורי אלף לילה ולילה

בכל משפחה יש בדרך – כלל סיפורים, מעשיות, פתגמים, שירים ובדיחות שעוברים במשפחה מדור לדור.
גם אלה שייכים למורשת המשפחתית וכדאי לתעד ולשמר אותם. 

"התפוח לא נופל רחוק מן העץ".

ý     כתבו מהי לדעתכם, כוונת הפתגם?

ý     הביאו דוגמאות מחיי המשפחה.

ý     נסו למצוא פתגמים נוספים בעלי אותה משמעות או משמעות הפוכה.

ý     שאלו את הוריכם וקרוביכם אם ישנם פתגמים בשפת אמם  המתייחסים לקשרי משפחה.


השנה למדתם על הסיפור העממי.
ý   שאלו את הוריכם וקרוביכם אם ישנו סיפור עממי הקשור לארץ מוצאם, או האם ישנם ספור משפחתי, שיר או בדיחה שעוברים מדור לדור.

ý     כתבו את הסיפור/ שיר/ בדיחה והוסיפו פרטים נוספים על-פי המסופר לכם.

     לדוגמא:
ü      מתי נהגו לספר או לשיר זאת והיכן?
ü      מי היה המספר בדורות הקודמים?
ü      מה ניתן ללמוד מכך על עברה של המשפחה או על מוצאה?

ניתן להקליט את מי שמספר או שר ולשמור זאת.


אפשרות שלישית: שלוש דורות שאלות זהות




עליכם לבחור שלושה בני משפחה מדורות שונים ( לדוגמה אתם, אחד ההורים, סבתא או סבא..)


ולשאול כל אחד שאלות זהות.


דוגמה לשאלות:

1.      האם השתייכת לאיזה ארגון, תנועה, או מועדון?
2.      מה נהגתם לעשות במפגשים שקיימתם? (לבלות יחד, לדון בנושאים שונים, לערוך פעילויות משותפות וכו').
  1. האם הארגון הזה עדיין קיים? אם לא, מה קרה לו?
  2. סיפורים "פיקנטיים", חוויות, זיכרונות מיוחדים.

1.      באיזו מסגרת עברת את גיל ההתבגרות?
2.      האם קיימת טקס בר/בת-מצווה? אם כן, ספר מה הוא כלל.
  1. מה היה אורך החיים בתקופתך בגיל זה? (סלנג, לבוש, מוסיקה, אווירה בארץ, קשר עם חברים, ועוד).
  2. סיפורים "פיקנטיים", חוויות, זיכרונות מיוחדים.

1.      האם זכורה לך שמחה משפחתית מיוחדת? (כגון, חתונה, בר-מצווה, יום הולדת מסוים וכו').
2.      מה נהגה המשפחה לעשות בימי חופשה? (להתכנס לארוחה משותפת, לבקר מכרים או בני משפחה, לנסוע לטייל וכו').
  1. האם זכור לך מאכל מיוחד שהייתם אוכלים בחגים, במועדים או באירועים חגיגיים? איזה?
  2. איזה מאכל היה אהוב עליך ביותר כשהיית ילד?
  3. האם אתה זוכר שיר מיוחד שהיה אהוב עליך בילדותך או בצעירותך?
  4. האם תוכל להקליט אותו?

  1. מה נהגה משפחתך לעשות בשבת? (לדוגמא: להתכנס לארוחה משותפת, להדליק נרות, ללכת לבית הכנסת, לבקר מכרים ובני משפחה, או דווקא לנסוע לטייל, או לבלות בצורה אחרת).
  2. האם במשפחתך נהגו לדבר על ארץ ישראל? אם כן, מתי? (במפגשים עם קרובי משפחה או עם יהודים אחרים, וכו').
  3. האם בצעירותך התרחש בארץ ישראל מאורע שהשפיע על חייך?



סכמו את הפרק : מה דומה בין הדורות ומה שונה.
מה אפשר ללמוד מכך? 


  

‏אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה